MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1612Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon1853Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1627Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1761Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon1923Zobacz więcej ...

THESAURUS ECCLESIAE - cykl koncertów organowych

THESAURUS ECCLESIAE - cykl koncertów organowych

Zakończył się cykl koncertów THESAURUS ECCLESIAE, organizowany w ramach Sądeckiej Akademii Organowej. W ostatnim koncercie, 25 października, w  kościele pw. św. Kazimierza w Nowym Sączu, w wieczorze zatytułowanym "W drodze na święta górę", wystąpili artyści: Katarzyna Wiwer, Irena Czubek-Davidson, Aleksander Tomczyk i Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa.

 

25 października 2018 roku /czwartek/godz. 19:00
W DRODZE NA ŚWIĘTĄ GÓRĘ
pieśni pątników do Mateczki Najjaśniejszej idących od średniowiecza po współczesność
Katarzyna Wiwer – sopran
Irena Czubek-Davidson – harfa
Aleksander Tomczyk – psałterium, gemshorny, kornamuza, flety, instr. perkusyjne
Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa – organy
 

Prowadzenie koncertu:

IRENEUSZ WYRWA 
 
organizatorzy:
Stowarzyszenie PRO MUSICA ORGANA
Parafia św. Kazimierza w Nowym Sączu
Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ

 

Fot. PG



 fot. Martina Woertz

 

4 października 2018 roku /czwartek/, godz. 19:00

recital organowy
SZTUKA IMPROWIZACJI W KLASYCZNEJ PERSPEKTYWIE
Kay Johannsen /Niemcy/
w programie:
Bach, Brahms, Johannsen, Mendelssohn, Reger
 
Kay Johannsen studiował we Freiburgu i Bostonie. Od 1994 roku jest kantorem kolegiaty (Stiftskirche) w Stuttgarcie. Kieruje cyklami koncertowymi Stunde der Kirchenmusik oraz Bach:vokal 2011-2021.
Jako organista w 1988 roku wygrał Niemiecki Konkurs Muzyczny, którego jest jurorem, a prowadzony przez niego zespół Stuttgarter Kantorei wielokrotnie zdobywał nagrody na Niemieckim Konkursie Chóralnym (Kilonia 2006, Weimar 2014, Freiburg 2018).
Dokładnie 30 płyt utrwalających dokonania organowe i dyrygenckie Kaya Johannsena ukazało się w wytwórniach: Carus, Hänssler Classic i Ars Musici, natomiast partytury jego kompozycji wydały oficyny: Carus, Schott oraz Strube. Najnowsza płyta Sunrise (Carus 2017) zawiera wyłącznie jego własne utwory przeznaczone na organy oraz na organy z towarzyszeniem orkiestry.
Recitale oraz gościnne występy dyrygenckie od wielu lat wiodą Kaya Johannsena w najdalsze zakątki świata. Do jego najnowszych osiągnięć należy coroczne wykonywanie 20 kantat w ramach cyklu Bach:vokal, gościnna profesura w Wyższej Szkole Muzycznej w Lucernie (2014/2015), recitale w katedrach Kolonii, Monachium i Spiry oraz w Filharmonii Berlińskiej, a także szereg podróży artystycznych (w charakterze solisty i dyrygenta) do Chin, Rosji i Włoch. Z okazji ubiegłorocznego jubileuszu reformacji poprowadził prawykonanie swojego monumentalnego dzieła Credo in Deum na solistów, chór i orkiestrę.
Jego najnowsze kompozycje organowe to: Shanghai Skyscrapers, Sunrise, Song of HopeThe Great Wall, ponadto Concerto for organ, strings and percussion. Z kunsztem artysty można się zapoznać na kanale YouTube Kay Johannsen, gdzie dostępnych jest 250 filmów prezentujących muzykę organową, zespołową, improwizacje oraz kompozycje.
 
 Fot. PG
 

 
 
 
6 września 2018 roku /czwartek/, godz. 19:00
recital organowy
EMOCJONALNOŚĆ I WIRTUOZERIA
Marek Vrábel /Słowacja/
w programie:
Bella, Boëly, Mendelssohn, Widor
 

Marek Vrábel jest jednym z wiodących słowackich organistów. Ukończył Konserwatorium w  Koszycach, gdzie uczył się gry na organach pod kierunkiem Emílii Dzemjanovej oraz na fortepianie w klasie Petera Kaščáka. Studiował w  Akademii Muzycznej w Bratysławie pod kierunkiem Jána Vladimíra Michalki, a następnie kontynuował edukację uczestnicząc w międzynarodowych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Jeana Guillou, Susan Landale oraz Reitze‘a Smitsa. Doktorat uzyskał w bratysławskiej uczelni muzycznej pod kierunkiem Ivana Sokola i Jána Vladimíra Michalki.

 

 

Zdobył szereg nagród i wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach organowych. Wykonał ponad 150 recitali na Słowacji i poza jej granicami, odbył 70 tournée w 19 państwach Europy i Azji, koncertując w ramach prestiżowych festiwali (Berno, Brasov, Budapeszt, Bukareszt, Caen, Frankfurt, Helsinki, Katowice, Kraków, Lahti, Lubliana, Lublin, Monachium, Praga, Wiedeń, Sztokholm, Tampere...). Jako solista występuje także z towarzyszeniem orkiestr (Państwowa Filharmonia w Koszycach, Slovak Sinfonietta w  Žilinie, Państwowa Filharmonia w Bratysławie). Jest cenionym kameralistą i współpracuje z wieloma artystami z kraju i zagranicy.

 

 

Nagrał 8 płyt CD zawierających m.in. jego własne utwory i improwizacje. Nagrywał dla Słowckiego Radia i  Telewizji, Telewizji Czeskiej, Czeskiego Radia oraz wytwórni: MSP Records, Inedita Austria, Diskant i innych. Regularnie prawykonuje dzieła współczesnych kompozytorów słowackich, takich jak: Peter Breiner, Ivan Hrušovský, Milan Novák, Marek Piaček czy Víťazoslav Kubička. Wielu spośród tych twórców dedykowało swoje dzieła właśnie jemu. W dorobku Marka Vrábla znajdują się również słowackie premiery monumentalnych cykli organowych Petera Ebena. Jest także aktywnym publicystą.

 

 

Od 1997 roku prowadzi klasę gry organowej w Konserwatorium Kościelnym w Bratysławie, gdzie od roku 2000 kieruje Wydziałem Muzyki Kościelnej i Organowej. Wykłada również w  Akademii Muzycznej w Bratysławie. Zasiada w jury międzynarodowych konkursów organowych. Jest dyrektorem artystycznym Bratysławskiego Festiwalu Organowego, członkiem zarządu Stowarzyszenia Słowackich Artystów Muzyków, członkiem Rady ds. Nauki, Edukacji i Kultury przy Episkopacie Słowacji oraz członkiem rady naukowej słowackiego Narodowego Centrum Kultury.

 

Fot. PG



Koncert zorganizowany przy wsparciu finansowym Miasta Nowy Sącz

 


23 sierpnia 2018, godz. 19.00, kościół św. Kazimierza w Nowym Sączu

SĄDECKA AKADEMIA ORGANOWA: koncert z cyklu THESAURUS ECCLESIAE

Duet MOLTE VOCI ORGAN DUO: Ewelina Bachul i Barbara Lorenc

 


Ewelina Bachul – absolwentka Diecezjalnej Szkoły Organistowskiej (Szkoły Muzycznej II st.) w  Bielsku-Białej w klasie organów Urszuli Jasieckiej-Bury. W 2018 r.  ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Jest także absolwentką studiów na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej na Uniwersytecie Śląskim, Wydział Artystyczny w Cieszynie. W roku 2012 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Zdobyła wyróżnienie oraz nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Organowym w Sankt-Petersburgu oraz II miejsce na II Konkursie Organowym i Organowo-Kameralnym w Mielcu.
Uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki organowej i improwizacji, prowadzonych przez: D. Titteringtona, G. Gnanna, L. Lohmanna, D. Huntera, D. Miklavčiča, W. Seifena, P. van Dijka, N. Allcoata.
Występuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą. Dokonała prawykonania utworów Wiesława Cienciały, Krzysztofa Gawlasa oraz Tomasza Bonikowskiego. Prowadzi klasę organów w  Społecznym Ognisku Muzycznym im. J. Drozda w Wiśle.
W 2017 roku nagrała solową płytę (ORG-homage!) z utworami organowymi Wiesława Cienciały.
Barbara Lorenc – absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. M. Karłowicza w Katowicach w  klasie organów Zygmunta Antonika. W 2016 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz dra hab. Witolda Zabornego. Obecnie jest doktorantką w  macierzystej uczelni. W latach 2009-2014 studiowała kulturoznawstwo ze specjalnością teatrologiczną na Uniwersytecie Śląskim, uzyskując dyplom z  wyróżnieniem. Jest laureatką II Nagrody XXVII Międzynarodowego Konkursu Organowego w Rumii i półfinalistką VII Międzynarodowego Konkursu Organowego im. M.K. Čiurlionisa w Wilnie. Otrzymała również wyróżnienie na III Międzynarodowym Konkursie Organowym „Barok i Romantyzm” w  Katowicach. Kilkukrotnie otrzymała także Nagrodę Promocji Młodych Twórców Kultury, przyznawaną przez Prezydenta Miasta Katowice. Uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez G. Gnanna, L. Lohmanna, B. Haasa, H. Fagiusa, H. Boerema, P. van Dijka, B. Oberhammera, J.P. Knijffa, J. Serafina, M. Toporowskiego, R. Szlaużysa. Występuje jako solistka i kameralistka w Polsce i za granicą. Koncertowała w ramach licznych międzynarodowych i  ogólnopolskich festiwali organowych. W kręgu jej zainteresowań znajduje się przede wszystkim późnoromantyczna oraz współczesna muzyka organowa. Prowadzi także działalność pedagogiczną, związaną z dydaktyką organową, w  Niepublicznej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia w Katowicach oraz Diecezjalnej Szkole Organistowskiej Szkole Muzycznej II stopnia w  Bielsku-Białej.
Od 2014 roku Barbara Lorenc wraz z  Eweliną Bachul tworzą duet „Molte Voci Organ Duo”. Zespół wykonuje muzykę organową przeznaczoną na dwóch wykonawców oraz transkrypcje muzyki symfonicznej operowej oraz kameralnej. W kwietniu 2018 r. Ewelina Bachul i Barbara Lorenc zostały finalistkami I Międzynarodowego Konkursu Duetów Organowych „Per organo a quattro mani” w Nowym Sączu.
 
Fot. PG

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.