MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1611Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon1852Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1626Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1760Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon1921Zobacz więcej ...

XI SĄDECKI FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ LARTE ORGANICA

XI SĄDECKI FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ LARTE ORGANICA

Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w lipcu i sierpniu w Bazylice św. Malgorzaty w Nowym Sączu.

17 lipca (wtorek), godz. 19.30
KRÓLEWSKIE INSTRUMENTY

Barbara ŚWIĄTEK-ŻELAZNA – flet
Marek STEFAŃSKI – organy


27 lipca (piątek), godz. 19.30
BACH i SPADKOBIERCY

Carlo TUNESI – organy (Włochy)


7 sierpnia (wtorek), godz. 19.30
MUZYKA BARW i NASTROJÓW

Gordon MANSELL – organy (Kanada)


14 sierpnia (wtorek), godz. 19.30
NA WĘGIERSKĄ NUTĘ

Szilveszter ROSTETTER – organy (Węgry)

 

 

kierownictwo artystyczne: prof. Mirosława Semeniuk-Podraza
prowadzenie: Anna Woźniakowska

 

 

Anna Woźniakowska

Teoretyk muzyki, krytyk muzyczny, prelegent i publicysta, wieloletni kierownik redakcji Muzycznej Rozgłośni Polskiego Radia w Krakowie.
Współpracuje z wieloma pismami (m.in. z „Dziennikiem Polskim”, „Ruchem Muzycznym”, „Twoją Muzą”, miesięcznikiem „Kraków”, „Nowymi Książkami”). Jest autorem szeregu haseł w „Encyklopedii Muzycznej” PWM i „Encyklopedii Krakowa” PWN. Opracowała kilka wydawnictw jubileuszowych (m.in. Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie i Capelli Cracoviensis). Jest autorem książek: „Maestra. Jadwigi Romańskiej życie w sztuce” (Kraków, 1998), „Czy Kraków zasługuje na operę?” (Kraków, 2000), „Tadeusz Żmudziński. Pianista i nauczyciel” (Kraków, 2002), „60 lat Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie” (Kraków, 2004), „Trzeba umieć marzyć. Rozmowy z Markiem Stachowskim” (Kraków, 2005). „Rzeki płyną różnymi korytami. Rozmowy z Adamem Walacińskim” (Kraków, 2008).

 


****

17 lipca (wtorek), godz. 19.30
Barbara ŚWIĄTEK-ŻELAZNA – flet
Marek STEFAŃSKI – organy   


Barbara Świątek-Żelazna
Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Krakowie. Studia podyplomowe odbyła w Konserwatorium w Paryżu pod kierunkiem prof. Gaston Crunelle’a. Przez wiele lat pracowała w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji jako flecista-solista.
Była członkiem Tria Barokowego wraz z Elżbietą Stefańską i Jerzym Klockiem, współtworzyła Warszawskie Trio Harfowe z Urszulą Mazurek i Zdzisławem Polonkiem, a także była długoletnim członkiem Zespołu MW2.
Dokonała wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, Polskich Nagrań, Telewizji Polskiej oraz radiowych rozgłośni zagranicznych.
Prowadziła kursy fletowe w Belgii i na Ukrainie, zasiadała w jury Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Monachium. Otrzymała wiele odznaczeń i wyróżnień m.in. Ministra Kultury i Sztuki, Nagrody Miasta Krakowa oraz Excellence in Teaching Award R.E. i R.A. Robinsonów oraz Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Uhonorowana nagrodą „Orfeusz 1964” przyznaną przez Sekcję Krytyków Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (SPAM) na Międzynarodowym Festiwalu Warszawska Jesień za najciekawsze wykonanie podczas festiwalu oraz za kierunek poszukiwań artystycznych.
W latach 1999-2002 piastowała urząd Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest profesorem tytularnym Akademii Muzycznej w Krakowie, pełni funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych, Perkusji i Akordeonu. Jest członkiem Rady Nauki w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jest inicjatorką i przewodniczącą jury Ogólnopolskiego Konkursu Fletowego, obecnie Międzynarodowego Konkursu Fletowego w Krakowie.
Prowadzi działalność muzyczną jako solistka i kameralistka.



Marek Stefański
Urodzony w roku 1969 w Rzeszowie, ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha, otrzymując w 1994r. dyplom z wyróżnieniem.
Na początku studiów, jako organista - solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem „Organum” odbył tournée koncertowe obejmujące większość krajów europejskich.
Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody (m.in. I nagroda w ramach European Forum d’Art Sacre) otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali muzyki organowej.
W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Funkcję tę pełnił etatowo do roku 2007. Obecnie współpracuje na stałe jako organista z Bazyliką Mariacką w Krakowie, gdzie oprócz gry organowej podczas uroczystości kościelnych, w ciągu każdego roku wykonuje regularnie recitale organowe w cyklu „Musica sacra”.
Od roku 1999 pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz prowadzi Klasę Organów w Zakładzie Muzyki Kościelnej. W roku 2007 obronił w macierzystej uczelni przewód doktorski poświęcony stylom improwizacji w muzyce organowej od XVIII do XX wieku.
Wystąpił dotychczas z koncertami w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Południowej oraz Izraelu. Regularnie zapraszany jest na koncerty do Rosji, gdzie stał się jednym z najbardziej znanych zagranicznych organistów.
Stał się zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Jego udziałem stały się prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów oraz polskie prawykonania dzieł kompozytorów francuskich, które następnie zarejestrowane zostały jako nagrania archiwalne.
Dokonał także licznych nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych, jak również nagrań płytowych dla polskich wytwórni fonograficznych „DUX”, „Musicon” oraz moskiewskiej „Art Bene”.
Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej Fryderyk w roku 2006 został członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej.
Od października 2010r. wspólnie z Radiem Kraków realizuje cykl audycji „Antologia organów Krakowa”. Wraz z Radiem Rzeszów archiwizuje i prezentuje na antenie radiowej brzmienie wartościowych organów Podkarpacia.
Współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi, wokalistami i instrumentalistami oraz gra koncerty jako solista.
Jest założycielem i kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzycznego „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze Rzeszowskiej i Kościołach Rzeszowa” oraz kierownikiem artystycznym Letnich Koncertów Organowych w Bazylice w Krośnie.


KRÓLEWSKIE  INSTRUMENTY

 

Dietrich Buxtehude            
(1637-1707)
Toccata F-dur BuxWV 157b
 Georg Friedrich Haendel       
(1685-1759)

Sonata a-moll na flet i basso continuo 

Larghetto
Allegro
Adagio
Allegro

 Johann Christian Bach       
(1735-1782)      
(transkrypcja na organy M. Stefański)
Concerto D-dur
Presto
Grave-Allegro
Adagio
Vivace e cadenza
 Georg Friedrich Haendel       
(1685-1759)         
Sonata G-dur na flet i basso continuo 
Adagio
Allegro
Andante
Bourrée
Menuett
 Johann Ludwig Krebs       
(1713-1780)          
Partita chorałowa Liebster Jesu, wir sind hier
 Georg Friedrich Haendel       
(1685-1759)      
Sonata g-moll na flet i basso continuo 
Adagio
Andante
Adagio
Presto



    
27 lipca (piątek), godz. 19.30
Carlo TUNESI – organy (Włochy)


Carlo Tunesi rozpoczął swoją muzyczną edukację, pobierając lekcje gry na fortepianie i organach u Maestra Luigi Toji, które przygotowały go do podjęcia studiów w Konserwatorium im. Gaetano Donizettiego we włoskim Bergamo, gdzie artysta zdobył licencjat w dziedzinie gry i kompozycji organowej.
Brał udział w seminariach i kursach w zakresie interpretacji organowej, prowadzonych przez M. Radulescu, L. Rogga i L. Lohmanna, a także uczestniczył w kursach praktycznych z muzyki kościelnej i prowadzenia chóru organizowanych przez Włoskie Towarzystwo Św. Cecylii w Rzymie.
W 2001 r. podjął decyzję o kontynuowaniu studiów i zdobył tytuł magistra w dziedzinie dydaktyki muzyki na Wydziale Muzykologii w Cremonie (Uniwersytet w Pawii).
Obecnie Carlo Tunesi pełni funkcję pierwszego organisty w kościele pod wezwaniem Świętego Franciszka Saverio przy Pontyfikalnym Instytucie Misji Zagranicznych w Mediolanie. Od ponad siedemnastu lat (od kiedy objął to stanowisko) przygotowuje muzyczną oprawę nabożeństw i wszystkie inne muzyczne wydarzenia. Pracuje także jako nauczyciel w państwowych szkołach średnich.
Carlo Tunesi koncertował jako solista i dyrygent chóru. Wraz z innymi instrumentalistami i śpiewakami brał udział w niezwykłych imprezach muzycznych organizowanych we Włoszech, Szwajcarii, Holandii, Francji, Belgii, Niemczech, Republice Czeskiej, Hiszpanii, Danii, Polsce, Anglii, Szwecji, Białorusi, Rosji i USA (w stanach Georgia i Południowa Karolina).
Artysta działa jako koordynator w Stowarzyszeniu Kulturalnym „Il Bordone” w Mediolanie, gdzie mieszka na stałe.

BACH I SPADKOBIERCY

 

Johann Sebastian Bach       
(1865-1750)
Concerto a-moll wg Vivaldiego BWV 593
Feliks Mendelssohn-Bartholdy   
(1809-1847)    
Sonata d-moll op. 65 nr 6
Chorał. Andante sostenuto.  Allegro molto
Fuga. Sostenuto e legato
Finale. Andante
Robert Schumann           
(1810-1856)
Allegretto op. 58 nr 4
Gaetano Donizetti           
(1797-1848)
Grande Offertorio
Vincenzo Bellini           
(1801-1835)
Sonata per organo
Giovanni Morandi           
(1777-1856)
Rondò con imitazione de’campanelli
Marco Enrico Bossi           
(1861-1925)      
Temat z wariacjami op. 115
Pieśń wieczorna op. 92 nr 1 
Studium symfoniczne op. 78


   

7 sierpnia (wtorek), godz. 19.30
Gordon MANSELL – organy (Kanada)


Muzyczne wykształcenie artysta zdobywał w Królewskim Konserwatorium Muzycznym i w Katedralnej Szkole Chóru Św. Michała w Toronto.
Swoją zawodową karierę dyrektora muzycznego, kościelnego organisty i dyrektora chóru rozpoczął jeszcze, zanim skończył dwanaście lat.
Artysta jest kompozytorem muzyki sakralnej. Nieprzerwanie od ponad czterdziestu czterech lat występuje i działa w kościołach w Toronto i okolicy. Ponadto zdobył licencjat w dziedzinie nauk ścisłych (1979) w Rochester Institute of Technology. Posiada również dyplom ukończenia kursu informatycznego na Uniwersytecie w Toronto (2001), licencjat w dziedzinie muzyki (2006) i dyplom magistra muzyki (2008) specjalizacja – gra organowa, które zdobył na Wydziale Muzycznym Uniwersytetu w Toronto.
Od 2008 roku pracuje jako organista w kościele parafialnym pod wezwaniem Matki Bożej Bolesnej w Toronto, w którym pełni także funkcję dyrektora muzycznego i dyrektora chóru. Gordon Mansell gra na charakterystycznych organach o mechanicznej trakturze gry - firmy Casavant. Reprezentuje Alen Organ Company - największą na świecie firmę produkującą organy, a także pełni funkcję producenta wykonawczego i dyrektora artystycznego odbywającego się w maju i trwającego miesiąc dorocznego festiwalu o nazwie ORGANIX CONCERTS, promującego te wspaniałe organy.

 

 


WIELOBARWNY ŚWIAT ORGANÓW

 

Alexandre Guilmant       
(1837-1911)           

Quatrième Sonate op. 61
Allegro Assai
Andante
Menuetto
Finale

 

Variations and Fugue on Stabat Mater

Victor Togni           
(1935-1965)
Ave Maria
Frederick Karam       
(1926-1978)
Gigue
Elsa Barraine           
(1910-1999)        
Prélude nr 2
Psaume de David CXVI
Feliks Nowowiejski       
(1877-1946)
Dumka op. 31 nr 1
Jean Langlais           
(1907-1991)
Dialogue sur les Mixtures z Suite Breve
José Jesus Estrada      
(1949)
Aspiración
Eleanor Daley          
(1955)               
Trinitas
Genesis: And the Spirit of God moved upon the face of the waters
Revelation: To the thirsty. I will give water
Acts: And I will pour out my Spirit




14 sierpnia (wtorek), godz. 19.30
Szilveszter ROSTETTER – organy (Węgry)

Sylwester Rostetter - współczesny węgierski organista i kompozytor. Jest organistą i dyrygentem kościoła Św. Małgorzaty z rodu Arpada w Veszprém na Węgrzech. W latach 1975-1985 studiował na Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie. Nagrał płytę CD zadedykowaną dla Jana Pawła II, na której znalazły się także utwory związane z Krakowem. Ogromnie zaangażowany jest w rozwój współpracy i przyjaźni polsko-węgierskiej, jest popularyzatorem polskiej muzyki na Węgrzech. W 2005 r. razem z ks. Proboszczem Leszkiem Kryzą założył chór polonijny pod wezwaniem św. Kingi przy Kościele Polskim w Budapeszcie. W 2007 r. wraz z Moniką Surán nagrał płytę w tym kościele pod tytułem Muzyka na waltornię. W 2010 r. wydano płytę także chóru św. Kingi. Koncertuje w wielu miastach europejskich i poza oceanem. Na rocznicę 200-lecia urodzin F. Liszta wydał wszystkie utwory organowe wielkiego kompozytora na 4 płytach.

 

 

 

 

 


NA WĘGIERSKĄ NUTĘ

 

Tibor Pikéthy          
(1884-1972)
Improwizacje na temat węgierskiego hymnu narodowego
Walenty (Bálint) Bakwark   
(1507-1576)
Czarna krowa
Dávid Brassai Croner   
(1645-1740)
Preludium in F
János Wolmuth       
(1643-1724)
Pastorale
Ferenc Miklós Nowotny   
(1742-1773)
Preludium in d-moll
Antal Zimmermann       
(1741-1781)
Fuga super Alleluia paschale
Ferenc Liszt           
(1811-1886)
Volkslied von Weimar
Dezsö Antalffy-Zsiros       
(1885-1945)
Madonna
Jeno Kapi-Králik       
(1906-1978)
Alleluja
Elek Huzella           
(1915-1971)
Epilogue (B-A-C-H)
Gabór Lisznyai Szabó   
(1913-1981)
Dwa Pastorale
Szilveszter Rostetter       
(1957)
Passacaglia alla Pasqua
Géza Perényi           
(1877-1954)
Alleluja







 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.