MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1632Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon1869Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1647Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1793Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon1941Zobacz więcej ...

Ekscentryczne: Janina Kraupe i Marta Deskur w Galerii BWA SOKÓŁ

Ekscentryczne: Janina Kraupe i Marta Deskur w Galerii BWA SOKÓŁ

W Galerii Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ do 17 marca można oglądać wystawę dwóch artystek: Janiny Kraupe (rocznik 1921) i Marty Deskur (1962). Połączenie w jedną całość dzieł dam, które dzielą dwa pokolenia twórcze – to już jest rodzaj ekscentryzmu, stąd chyba też i tytuł ekspozycji „Ekscentryczne”.

Piątkowy wieczór zgromadził sporą grupę miłośników sztuki, nie tylko z naszego regionu. Wielu gości przybyło m.in. z Krakowa. Bohaterki wieczoru nie mówiły wiele podczas oficjalnej części wernisażu, której gospodarzami byli Łukasz Białkowski i kurator Wojciech Szymański. Wolały kameralne rozmowy z widzami.
Jak zrobić wystawę dwóch artystek z jednej ulicy? – pyta na początku swojego wprowadzenia do wystawy Wojciech Szymański i odpowiada:
Wydawać by się mogło, że w opowieści o sztuce polskiej drugiej połowy XX wieku Marta Deskur i Janina Kraupe zajmują dość precyzyjnie scharakteryzowane i bardzo odległe od siebie miejsca. Wystarczy przypomnieć, że w na nowo zaaranżowanej w 2005 roku Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w krakowskim Muzeum Narodowym prace obu artystek zostały powieszone na antypodach i umieszczone w zupełnie różnych kontekstach. Płótna Janiny Kraupe zawisły więc obok prac innych związanych z Grupą Krakowską malarzy, dopowiadając historię nowoczesnego malarstwa powojnia. Obiekty Marty Deskur natomiast znalazły się w sąsiedztwie dwóch, jak ona sama, wliczanych w obręb sztuki krytycznej artystek: Katarzyny Kozyry i Alicji Żebrowskiej, dla których działań, osadzając je w kontekście feministycznym, kuratorzy galerii znaleźli antycypacje w twórczości Marii Pinińskiej-Bereś. Takie ulokowanie artystek w historii sztuki polskiej jest oczywiście słuszne. Dlatego próba zmiany tej logicznej narracji – osadzonej na różnicy generacyjnej, ideowej i w końcu formalnej – stanowi swojego rodzaju ekscentryczny eksces. Bo i na jakiej podstawie to robić? Fakt, że artystki mieszkają na jednej ulicy nie wydaje się wystarczającym uzasadnieniem”.
Więcej na ten temat… tu
Fot. PG


 
 
 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.