MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1632Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon1869Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1647Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1793Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon1941Zobacz więcej ...

"Paw królowej" - najlepsze krakowskie przedstawienie teatralne w 2012 roku na scenie SOKOŁA

'Paw królowej' -  najlepsze krakowskie przedstawienie teatralne w 2012 roku na scenie SOKOŁA

Już niebawem na scenie sali im. Lipińskiego zagości spektakl „Paw królowej”  według powieści Doroty Masłowskiej w reżyserii Pawła Świątka w wykonaniu zespołu Narodowego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

Spektakl zdobył pierwsze miejsce w rankingu najlepszych krakowskich przedstawień, zrealizowanych w 2012 roku. Autorem rankingu,  który ukazał się na łamach „Dziennika Polskiego”, podsumowującego rok 2012 w krakowskim teatrze, jest Łukasz Drewniak, krytyk  teatralny, związany z tygodnikami "Przekrój" i "Tygodnik Powszechny" oraz TVP Kultura.


Spektakl zostanie zaprezentowany w Sali im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ we wtorek, 19 lutego br. o godz. 19.00.


Wstęp na podstawie bezpłatnych kart wstępu - do odebrania w kasie SOKOŁA (od 7 lutego 2013) do wyczerpania miejsc. Kasa czynna w dni powszednie w godzinach 10.30-20.00, w soboty i niedziele w godzinach 15.00-20.00.



Oto fragment recenzji Łukasza Drewniaka:
"Wiedziałem, że na scenie Masłowską powinno się gadać z prędkością strzałów z karabinu maszynowego, hiphopowo podkręcać i frazować, ale to, co zrobił z językiem i fabułą "Pawia" reżyser Paweł Świątek, przeszło moje wszelkie oczekiwania. Czwórka aktorów zachowuje się na scenie jak nastoletni coverband ABBY wpuszczony na próbę do sali na squasha. Słowa lecą we wszystkich kierunkach, ze zdań wyłaniają się melodie, ryczymy ze śmiechu nad losem głupich bohaterów. Ale pod tą rozrywkową powierzchnią bulgocze bunt i złość na plastikowy świat. "Paw" to nie tylko teatralny przebój, ale i spektakl do myślenia, szukania w nim drugiego dna, przewrotnego przesłania. Niekoniecznie tego, które odkrywamy od razu. (…)"
 

***


"Paw królowej"
według powieści Doroty Masłowskiej

reżyseria:
Paweł Świątek

obsada:
Wiktor Loga-Skarczewski / Szymon Czacki / Paulina Puślednik / Małgorzata Zawadzka

adaptacja i dramaturgia:
Mateusz Pakuła

scenografia:
Marcin Chlanda

 

 

 

Bohaterami Pawia królowej są mało rozgarnięte postaci, których jedynym marzeniem jest bycie celebrytą (czyli osobą znaną z tego, że jest znana). Całość napisana została w formie piosenki hiphopowej, a błyskotliwie zabawny tekst, pełen zaskakujących zbitek słownych, naszpikowany jest gramatycznymi i stylistycznymi błędami. Druga książka Masłowskiej Paw królowej – podobnie jak jej debiut powieściowy  Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną – podzieliła krytyków, którzy jednak ogłosili zgodnym chórem, że obie napisane są genialnie.


Twórcy nazwali swój spektakl „poematem o tym dlaczego warto słuchać, tych którzy nie mają nic do powiedzenia”. Skoncentrowali się na wątkach, które łączy postać „gwiazdora” muzyki Stanisława Retro. Jako „artysta” niewiele ma on do zaoferowania i podkrada gitarowe solówki autorom taniego popu, ale fakt niezaproszenia go na sylwestrową imprezę, na której „będą wszyscy, którzy się liczą” nabiera dlań wymiaru antycznej tragedii... Nachalnie powtarzany w spektaklu refren: „Piosenka ta powstała za pieniądze z Unii Europejskiej. Ma na celu zwiększenie liczby głupców w społeczeństwie” początkowo bawi jak bezczelny, sztubacki dowcip, z czasem jednak zaczyna uwierać. Jest tak śmiesznie, że aż strasznie.

 

***
 
IV edycja festiwalu re_wizje
Festiwal wyznacza najważniejszy kierunek poszukiwań Starego Teatru. Re_wizje zostały pomyślane jako cykl spektakli, pokazów, warsztatów, wystaw, spotkań i dyskusji koncentrujących się wokół wybranego zagadnienia. Do tej pory odbyły się trzy edycje: romantyzm (2005), antyk (2007) i sarmatyzm (2009). IV edycja festiwalu, czyli re_wizje BIO.S, stanowić będzie zupełnie nową jakość. Tematem organizującym sezon 2012/2013, punktem wyjścia i nicią wiążącą wszystkie festiwalowe spektakle jest hasło BIO.S

BIO.S – hasło określające tę edycję re_wizji – określa zarówno zespół procesów życiowych, jak również układ warunków, w którym procesy te przebiegają [BIO]; jednocześnie stanowi określenie procedur informatycznych pomiędzy systemem operacyjnym a sprzętem (Basic Input Output System) a także możliwy angielski znak na mnogość zdarzeń [BIO.S].

 

 

 

 

 

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach projektu "IV edycja festiwalu re_wizje w Małopolsce" ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013


 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.