W tytułowej roli zobaczyliśmy i usłyszeliśmy znakomitą włoską śpiewaczkę Annę Catarinę Antonacci, który zachwycała świetnym głosem i aktorstwem, wzbudzała zainteresowanie (zwłaszcza męskiej części widowni) niepospolitą urodą i lekkie zdziwienie swoją blond fryzurą (zwykle bywa brunetką). Przypomnijmy, że tę samą artystkę mogliśmy już raz w br. podziwiać w „Carmen”, ale w widowisku transmitowanym z Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Wówczas, jak przystało na Cygankę, miała na scenie kruczoczarne włosy.
Na czwartkową transmisję przybyła spora grupa melomanów z Nowego Sącza i okolic. Trwający 3 godziny i 40 minut spektakl nie zawiódł oczekiwań widzów. Rozgrywająca się w Sewilii historia Carmen, Micaëli, Don Joségo, Escamillo i innych bohaterów (rozmaite perypetie, konflikty, zakończone tragedią) oprawiona została niezwykłą muzyką Bizeta. Pięknie zabrzmiała słynna uwertura zagrana przez orkiestrę. Żywiołowo wykonana została równie popularna „Habanera” i znana na całym świecie aria torreadora. Paryska publiczność nie szczędziła braw, a i sądeczanie zasiadający w sali im. Lucjana Lipińskiego nieśmiało wtórowali Francuzom. Dodajmy, że w tym samym czasie operę mogli obejrzeć, dzięki łączom satelitarnym, widzowie w wielu krajach na świecie. To miłe uczucie, kiedy sobie u nas w mieście nad Dunajcem i Kamienicą ten fakt uświadamiamy.
To był już trzeci spektakl w ramach cyklu TRANS-OPERA. W październiku obejrzeliśmy retransmisję „Aidy” Giuseppe Verdiego z Teatro Alla Scala w Mediolanie, a w listodzadzie podziwialiśmy „Jezioro łabędzie” z Wiednia. Przed nami jeszcze pięć pokazów, aż do maja 2013 r. (szczegóły - tutaj)
Najbliższy – 18 stycznia 2013 r. (godz. 19) to „Andre Chenier” (kompozytor – Umberto Giordano). Wprowadzenie do każdego wieczoru wygłasza Magdalena Miśka-Jackowska z Radia RMF Classic.
Poczęstunek w „Salonie VIP” (dla osób, które wykupiły karnety na wszystkie spektakle) za każdym razem zapewnia sądecka Kawiarnia ETC… Ona też przygotowuje stoisko z biżuterię firmy Kate&Kate, które w czasie przerwy cieszy się sporym zainteresowaniem. Dodatkową atrakcją w czwartek był występ Małgorzaty Turskiej i Anna Rzeszuto, które grały na flecie i gitarze.
*****
Warto wiedzieć
Libretto: - Henri Meilhac, Ludovic Halevy; dyrygent: Philippe Jordan, reżyseria: Yves Beaunesne, scenografia: Damien Caille-Perret, kostiumy: Jean-Daniel Vuillermoz, choreografia: Jean Gaudin, reżyseria światła: Joel Hourbeigt, dramaturg: Marion Bernede.
Chór i Orkiestra Opera National de Paris, Stowarzyszenie Maitrise Des Hauts-De-Seine (Chór Dziecięcy).
OBSADA
Carmen: Anna Caterina Antonacci, Don Jose: Nikolai Schukoff, Micaela: Genia Kuhmeier, Escamilio: Ludovic Tezier, Dancaire: Edwin Crossley-Mercer, Remendado: Francois Lis, Morales: Alexandre Duhamel, Frasquita: Olivia Doray, Mercedes: Louise Callinan, Lillas Pastia: Philippe Faure, Przewodnik: Frederic Cuif.
Fot. PG, kadry z transmisji z paryskiej Opery Narodowej