MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1616Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon1859Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1634Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1766Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon1928Zobacz więcej ...

Larte Organica 2013


28 czerwca (piątek), godz. 19.15
MUZYKA UDUCHOWIONA
Marco Aurélio LISCHT – organy (Brazylia)


9 lipca (wtorek), godz. 19.15
MUZYKA BARWNA
Witold ZALEWSKI – organy (Polska)


2 sierpnia (piątek), godz. 19.15
MUZYKA O WIELU OBLICZACH
Christoph LORENZ – organy (Niemcy)


13 sierpnia (wtorek), godz. 19.15
MUZYKA POTĘŻNA
Katarzyna PAWŁOWSKA – mezzosopran (Polska)
Piotr RACHOŃ – organy (Polska)

 

prowadzenie: Anna Woźniakowska


 

Anna Woźniakowska


Teoretyk muzyki, krytyk muzyczny, prelegent i publicysta, wieloletni kierownik redakcji Muzycznej Rozgłośni Polskiego Radia w Krakowie.
Współpracuje z wieloma pismami (m.in. z „Dziennikiem Polskim”, „Ruchem Muzycznym”, „Twoją Muzą”, miesięcznikiem „Kraków”, „Nowymi Książkami”). Jest autorem szeregu haseł w „Encyklopedii Muzycznej” PWM i „Encyklopedii Krakowa” PWN. Opracowała kilka wydawnictw jubileuszowych (m.in. Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie i Capelli Cracoviensis). Jest autorem książek: „Maestra. Jadwigi Romańskiej życie w sztuce” (Kraków, 1998), „Czy Kraków zasługuje na operę?” (Kraków, 2000), „Tadeusz Żmudziński. Pianista i nauczyciel” (Kraków, 2002), „60 lat Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie” (Kraków, 2004), „Trzeba umieć marzyć. Rozmowy z Markiem Stachowskim” (Kraków, 2005). „Rzeki płyną różnymi korytami. Rozmowy z Adamem Walacińskim” (Kraków, 2008).
 

*****

 


28 czerwca (piątek), godz. 19.15
Marco Aurélio LISCHT – organy (Brazylia)

Marco Aurélio Lischt urodził się w 1967 roku w brazylijskim Petrópolis (miasto nieopodal Rio de Janeiro). Edukację muzyczną rozpoczął w wieku ośmiu lat w Chórze Chłopięcym Canarinhos de Petrópolis.
W 1988 roku z wyróżnieniem ukończył studia pianistyczne, a pięć lat później studia muzyczne w klasie organów – obydwa kierunki na Uniwersytecie w Rio de Janeiro. Edukację kontynuował w Niemczech, gdzie we Frankfurcie nad Menem studiował muzykę kościelną w klasie prof. Gerda Wachowskiego i prof. Daniela Rotha (organy) oraz Winfreda Tolla (chóralistyka). Podczas studiów, wraz z kapelmistrzem Hansem Bernhardem, pracował z chórem katedralnym w Limburgu.
W 2004 roku uczestniczył w koncertach, prezentujących dzieła orkiestrowe Krzysztofa Pendereckiego, których konsekwencją był udział w kolejnych międzynarodowych festiwalach organowych, organizowanych m.in. w Polsce, Czechach, Niemczech i Norwegii. Zapraszany jest również na kongresy międzynarodowe, poświęcone muzyce organowej w liturgii.
W 2011 roku wraz z Chórem Chłopięcym Canarinhos, odbył tournée po Austrii, Niemczech i Czechach, podczas którego zostały wykonane utwory religijne brazylijskich kompozytorów współczesnych, skomponowane specjalnie na ten wyjazd dla chóru. Ponadto w ramach cyklu koncertów zaprezentował muzykę reliigijną kompozytorów brazylijskich od XIX do XXI wieku.
W dorobku artystycznym ma na koncie nagrania trzech płyt CD z Chórem: Revoando com os Canarinhos z popularną muzyką brazylijską (1999), Tempus Nativitatis z muzyką sakralną okresu Bożego Narodzenia kompozytora Pe. José Maurício Nunes Garcii (2003) oraz Christus est natus z repertuarem bożonarodzeniowym kompozytorów brazylijskich XVI i XX wieku (2009).
Działalność koncertowa Marco Aurélio Lischta nie ogranicza się wyłącznie do solowej muzyki organowej. Uzupełnia ją wielkimi dziełami muzyki oratoryjnej Mozarta, Faurégo, Bacha, Beethovena, Schuberta, Bartholdy’ego, Bernsteina czy Tallisa.
Jest Dyrektorem Artystycznym Chóru Chłopięcego Canarinhos de Petrópolis, Orkiestry Filharmonicznej Petrópolis, Festiwalu Verão dos Canarinhos oraz cyklicznych koncertów organowych w Katedrze São Pedro de Alcântara w Petrópolis.
Pełni funkcję Prezydenta Federacji Pueri Cantores w Brazylii.
 

MUZYKA UDUCHOWIONA

 

Johann Sebastian Bach   
(1685-1750)
Preludium et fuga e-moll BWV 548
Herbert Howells
(1892-1983)
Psalm-Prelude II
Feliks Mendelssohn-Bartholdy   
(1809-1847)
Preludium i fuga d-moll op. 37 nr 3
Alexandre Schubert   
(1970)   
Sonata organowa
          Allegro moderato
          Largo
          Allegro moderato
Olivier Messiaen           
(1908-1992)
Le banquet céleste
Franz Liszt                
(1811-1886)
Preludium i fuga B-A-C-H

 

 

9 lipca (wtorek), godz. 19.15
Witold ZALEWSKI – organy (Polska)


Witold Zalewski - w 1992 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie – w klasie organów prof. Jana Jargonia. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in.: przez J. Laukvika, G. Schneidera i J. Guillou.
Od 1995 roku pełni funkcję pierwszego organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu, a od roku 1998 jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.
W czasie pielgrzymek papieskich pełnił rolę organisty. W roku 2011 wyróżniony został przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro Ecclesia et Pontifice“.
Jest autorem Śpiewnika pieśni kościelnych (PWM) oraz współredaktorem i współautorem wielu innych muzycznych publikacji, m.in.: Śpiewnika Wawelskiego. Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej, poprzez współorganizowanie wielu festiwalu i koncertów na terenie południowej Polski.
Jest zapraszany z recitalami na najważniejsze festiwale w kraju i za granicą. Wystąpił w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, Tokyo Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz m.in.: w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule i Moskwie.
Pracuje także jako wykładowca w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z praktyki liturgicznej oraz organów.

 

MUZYKA BARWNA

 

Johann Sebastian Bach

(1685-1750)

Toccata i fuga d-moll (dorycka) BWV 538

Jan Gawlas

(1901-1965)

Fantazja op. 14

Louis Vierne

(1870-1937)

II Symfonia organowa op. 20
          Allegro
          Chorał
          Scherzo

          Cantabile
          Finał


 

2 sierpnia (piątek), godz. 19.15
Christoph LORENZ – organy (Niemcy)

 

Dr. Christoph F. Lorenz - urodził się w Duisburgu. Już w wieku sześciu lat zaczął grać na fortepianie i organach, pod opieką m. in.: prof. Alfreda Fackerta, dyrektora duisburskiej Musikhochschule i prof. Konrada Voppela, dawnego ucznia lipskiej Thomaskantoren, Karla Straubego i Günthera Ramina. Mając siedemnaście lat rozpoczął studia u prof. Detlefa Krausa w Essen, w trakcie których został nagrodzony ekskluzywnym stypendium Studienstiftung des Deutschen Volkes.
Studiował muzykę, muzykologię, filologię niemiecką i łacinę średniowieczną w Kolonii i Paryżu, co pozwoliło mu uzyskać różne stopnie i dyplomy akademickie, w tym tytuł magistra i doktora nauk humanistycznych Uniwersytetu Kolońskiego. Jego głównymi nauczycielami gry na organach i klawesynie byli: organista Katedry Kolońskiej prof. Clemens Ganz oraz Hugo Ruf, Jean Langlais, Gustav Leonhardt, Ralph Kirkpatrick, George Malcolm, Guy Bovet i Lionel Rogg.
W 1979 roku zdobył Złoty Medal na Festiwalu International des Jeunes Solistes w Bordeaux, a już rok później wyruszył na tournée z recitalami do ponad 20 krajów Europy oraz Afryki Północnej, Ugandy, Dalekiego Wschodu, Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej, Australii i Nowej Zelandii. Uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Primavera w Meksyku (1985, który był transmitowany na żywo w radiu i telewizji oraz nagrywany), w Cambrigde Festival (1986), Melbourne International Festival of Organ and Harpsichord (1989), Morelia Festival (1990, Meksyk), festiwalach organowych w Ołomuńcu i Koszycach (1991, Słowacja) oraz International Church (1993).
Od 1986 roku jest profesorem i dziekanem Wydziału Muzykologii w Pontificio Instituto di Musica Sacra w Rzymie oraz Dyrektorem Muzycznym w Katedrze św. Piotra w Düsseldorfie, a od roku 1991 drugim dyrygentem Chóru Radia Kolońskiego. Akompaniuje, aranżuje i komponuje muzykę dla wielu znanych w świecie artystów m. in.: skrzypka Daniela Hamerskiego, śpiewaczek Agnes Giebel i Gabrieli Gzella.
Nagrał szereg płyt LP i CD oraz zrealizował wiele nagrań dla WDR w Kolonii, BBC w Londynie, Radia Belgijskiego, ABC, NBC, Radia Moldavia (Praga) oraz telewizji m. in.: w Tunezji, Globo (Brazylia) i telewizji meksykańskiej.
Jest profesorem na University of Minnesota, Stanford University, University of Sydney, Auckland University, Konserwatorium Muzycznym w Petersburgu oraz Uniwersytecie Autonome w Meksyku.

 

MUZYKA O WIELU OBLICZACH

 

Hans Leo Hassler
(1564–1612)
Trzy Canzony
John Blow
(1649-1708)
Voluntary d -moll
Léon Boëllmann
(1862-1897)
Pięć utworów z Heures mystiqieues
William Wolstenholme
(1865-1931)
The question / Nocturne
Edwin Lemare
(1865-1934)
Twilight sketches. Five musical pictures
Christoph F. Lorenz
(1957)
Fantasia Victimae paschali laudes

 


13 sierpnia (wtorek), godz. 19.15
Katarzyna PAWŁOWSKA – mezzosopran (Polska)
Piotr RACHOŃ – organy (Polska)

 

 

Fot. Kinga Michalska

 

Katarzyna Pawłowska – mezzosopranistka – pochodzi z Nowego Sącza. W roku 2003 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Haliny Słonickiej i Jolanty Janucik. Jej profesorami byli również: Marjana Lipovsek, Alfred Burgstaller, Jadwiga Rappe, Zofia Witkowska oraz Claudia Visca, u których kształciła się w ramach kursów mistrzowskich.
Jest laureatką nagrody specjalnej za interpretację polskiej muzyki współczesnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, a także I Wyróżnienia na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju.
Za swoje walory wokalne była dwukrotnie nagradzana przez Austriackie Forum Kultury w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki.
Debiutowała w roli Argone w operze Sosarme, Re di Media Jerzego Fryderyka Haendla, a podczas letniego festiwalu w Aix-en-Provence we Francji występowała w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego.
W swoim repertuarze artystka posiada partie operowe od baroku po romantyzm oraz muzykę współczesną. Wykonuje pieśni kompozytorów polskich m. in.: Andrzeja Panufnika, Edwarda Pałłasza, Henryka Mikołaja Góreckiego, a także twórców zagranicznych: Ivana Eröda, Ericha Zeisla, Ericha Wolfganga Korngolda, Josepha Horovitza, Egona Wellesza. Jako wykonawczyni repertuaru oratoryjno-kantatowego i pieśniarskiego artystka współpracowała z Filharmonią Narodową w Warszawie oraz Filharmonią Lubelską. Koncertowała w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w Instytucie Polskim w Wiedniu, a także podczas prestiżowych festiwali w kraju i za granicą.

 

 

Fot. Andrzej Tyszko

 

Piotr Rachoń - jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie ukończył z wyróżnieniem dwa kierunki: Wydział Fortepianu, Klawesynu i Organów (1994) oraz Sekcję Muzyki Kościelnej Wydziału Edukacji Muzycznej (2004).
Umiejętności instrumentalne doskonalił w Akademii Chigiana w Sienie we Włoszech dzięki stypendium Rządu Włoskiego i Ministerstwa Kultury i Sztuki RP (1994) oraz w Academie d`Orgue w Saint Maximin la Sainte-Baume (2009).
Ukończył Instytut Szkolenia Organistów w Warszawie, działający przy Papieskim Wydziale Teologicznym (1999) oraz studia podyplomowe w zakresie gry na organach w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie prof. Andrzeja Chorosińskiego (2006).
Od 2002 pełni posługę organisty w Bazylice Archikatedralnej pw. św Jana Chrzciciela w Warszawie, a od września 2006 roku jest pierwszym organistą tej świątyni.
Dekretem Prymasa Polski od 2004 r. został włączony do prac w Komisji Muzyki Kościelnej Archidiecezji Warszawskiej.
W 2007 zorganizował na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie sesję naukową, poświęconą polskiemu wirtuozowi i kompozytorowi Feliksowi Rączkowskiemu.
W październiku tego samego roku University of Houston w USA przyznał mu 2,5-letnie stypendium na realizację studiów doktoranckich w zakresie gry na organach, które rozpoczynął w 2008. Pełnił tam również obowiązki asystenta w departamencie organów (2008-2009).
Prowadzi aktywną działalność koncertową jako solista, kameralista, akompaniator chóralny w kraju i zagranicą (Niemcy, Rosja, Litwa, Hiszpania, Włochy, Izrael, Czechy, Turcja, Dania, USA).
Ma w swoim dorobku nagrania płytowe, zrealizowane w Polsce i Niemczech.
Jest również wykładowcą Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz współorganizatorem letniego obozu naukowo-artystycznego w Perinaldo dla studentów warszawskich uczelni, poświęconego budownictwu organowemu i literaturze organowej Włoch.

 

MUZYKA POTĘŻNA

 

William Mathias
(1934-1992)
Fanfare
Johann Sebastian Bach
(1685-1750)

Aria Erbarme dich z Pasji wg św. Mateusza BWV 244

Aria Schlage doch gewunschte Stunde z Kantaty BWV 53

Maurice Duruflé
(1902-1986)
Wariacje Veni Creator op.4
Georg Friedrich Haendel
(1685-1759)
Aria Lascia ch’io pianga z opery Rinaldo
Reynaldo Hahn
(1874-1947)
A Chloris
Padre Davide da Bergamo
(1791-1863)

Suonatina per offertorio e postcomunia

Elevazione

Edward Pałłasz
(1936)

Pieśni: Światła nocy

          Ptak

          Matki człowieczej lament

Louis Vierne
(1870-1937)
Carillon de Westminster
Michał Lorenc
(1955)
Ave Maria

 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.