MCK SOKÓŁ TV

Festiwal IUBILAEI CANTUS | spot promocyjny

XXIV Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS - PRO PATRIA SEMPER

Odsłon1605Zobacz więcej ...
IV Kongres Kultury Regionów

IV Kongres Kultury Regionów - zwiastun

Odsłon1847Zobacz więcej ...
8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

8. Festiwal KinoJazda 2018 - relacja

Odsłon1620Zobacz więcej ...
Koncerty Wolności - relacja

9 września w pięciu miejscowościach Małopolski: Brzesku, Dobczycach, ...

Odsłon1755Zobacz więcej ...
IV Zjazd Karpacki

IV ZJAZD KARPACKI w 80. rocznicę Święta Gór w Nowym Sączu - wydarzenie ...

Odsłon1915Zobacz więcej ...

XVII Sądecki Festiwal Muzyki Organowej LARTE ORGANICA

XVII Sądecki Festiwal Muzyki Organowej LARTE ORGANICA

Za nami ostatni koncert w ramach XVII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L'ARTE ORGANICA. 19 lipca w Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu wystąpiła Grazia Salvatori - organistka z Włoch.

 

21 czerwca (czwartek), godz. 19:15 / Bazylika św. Małgorzaty
OD PÓŁWYSPU IBERYJSKIEGO PO SKANDYNAWIĘ
INES MAIDRE – organy (Bergen / Norwegia)
 
Ines Maidre
Ukończyła Estońską Akademię Muzyczną w Tallinie uzyskując dyplomy z wyróżnieniem w zakresie organów i fortepianu. Naukę kontynuowała u Daniela Rotha w Paryżu, którą ukoronowała otrzymaniem Prix d’excellence avec les félicitations. W roku 1991 zdobyła I nagrodę w zakresie interpretacji muzyki organowej w ramach Concours Musicale d’Ile de France. Była pedagogiem Estońskiej Akademii Muzycznej, obecnie jest profesorem Akademii Muzycznej im. Edwarda Griega na Uniwersytecie w Bergen w Norwegii.
Podczas ostatnich dwudziestu lat występowała w ramach wielu prestiżowych festiwali w Europie i Ameryce, także jako solistka w koncertach organowch i dziełach koncertowych Poulenca, Jongena, Barbera, Lepnurma, Kappa i innych. Jej współpraca z licznymi solistami oraz zespołami zaowocowała występami ze scholami gregoriańskimi, zespołami realizującymi układy choreograficzne, a także zestawieniem dźwięku organów z brzmieniem trąbki, saksofonu, perkusji, skrzypiec, syntezatora.

Zapraszana jest jako pedagog, do udziału w ramach licznych kursach mistrzowskich oraz konferencjach organologicznych. Jako klawesynistka - członkini zespołu Musica Celines wykonuje repertuar od wczesnego renesansu po późny barok. Nagrała płyty CD z dziełami organowymi między innymi Peetera Südy oraz Rudolfa Tobiasa (wyd. przez Toccata Classics), Bells in the Organ, Hommage a la Cathedrale, Cantus Nordicus, Revived in Tango (Grappa) oraz dzieła Anti Marguste i Artura Kappa (Eres).

Fot. PG

 

 
28 czerwca (czwartek), godz. 19:15 / Kościół św. Kazimierza
300 LAT MUZYKI ORGANOWEJ
LIUDMILA MATSYURA – organy (Alcalá de Henares / Hiszpania)
 
Liudmila Matsyura
profesor gry organowej pochodzenia rosyjskiego. Ukończyła studia muzyczne w Konserwatorium M.I. Glinki w Niżnym Nowogrodzie w klasie G. I. Kozłowej, gdzie uzyskała dyplomy w zakresie organów i fortepianu. W latach 1986-2003 była solistką Filharmonii Irkuckiej, gdzie wielokrotnie występowała z chórami oraz jako kameralistka. Równocześnie była profesorem gry fortepianowej w Konserwatorium oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w Irkucku.
Doskonaliła swe umiejętności na międzynarodowych akademiach w Innsbrucku, Zurichu, Haarlemie, Florencji i Salamance, pracując pod kierunkiem takich mistrzów jak Leo Kremer, Piet Kee, Ewald Kooiman, Harald Vogel, Lionnel Rogg, Luigi Ferdinando Tagliavini, Guy Bovet, Montserrat Torrent, Marie Claire Alain czy Jean Guillou. Pobierała także nauki gry na klawesynie u Zuzany Růžičkovej, a także dyrygentury chóralnej oraz śpiewu.
Jej repertuar obejmuje utwory powstałe od XV stulecia po czasy obecne, zawiera także komplet dzieł organowych Bacha, Mendelssohna oraz Francka.
Artystka koncertuje w Rosji i Europie, występując na znaczących festiwalach w Niemczech, Szwajcarii, Austrii, Włoszech, Francji, Norwegii, Szkocji, Irlandii, Polsce, Belgii i Hiszpanii. Koncertowała w najważniejszych europejskich katedrach, jak Notre-Dame w Paryżu, w Salzburgu, bazylice św. Bonifacego w Monachium, w Paderborn, St. Gile’s Cathedral w Edynburgu, Domkirke Stavanger, w Moskwie, w klasztorze Sankt Florian, w katedrze w Porto oraz w wielu hiszpańskich katedrach: w Palma de Mallorca, w Salamance, w Alcalá de Henares (Madrid), w wielu bazylikach i kościołach, jak również w Narodowym Audytorium Muzycznym w Madrycie.
Wielokrotnie występowała w programach radiowych i telewizyjnych, nagrała też szereg płyt CD. Była również zapraszana jako juror konkursów międzynarodowych. W 2015 została odznaczona nagrodą Ferdynanda VI, jako wybitny obywatel miasta San Fernando de Henares (Madrid). Jest organistką katedry w Alcalá de Henares, a także założycielką i dyrektorem tamtejszego katedralnego Międzynarodowego Festiwalu Organowego.
 
Fot. PG
 

 
12 lipca (czwartek), godz. 19:15 / Bazylika św. Małgorzaty
WIELKIE FORMY
KRISTEL AER – organy (Tallinn / Estonia)
 
Kristel Aer
Ukończyła Estońską Akademię Muzyczną w zakresie dyrygentury chóralnej w klasie prof. Kuno Arenga, gdzie podjęła również studia organowe pod kierunkiem prof. Hugo Lepnurma oraz prof. Ines Maidre. Studia organowe kontynuowała następnie w Akademii Muzycznej im. Jeana Sibeliusa w Helsinkach, które ukończyła z wyróżnieniem w roku 1999. W latach 1996-1998 studiowała również w Królewskim Konserwatorium w Kopenhadze pod kierunkiem prof. Hansa Fagiusa. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takie autorytety wykonawstwa organowego jak: Luigi Ferdinando Tagliavini, Andrea Marcon, Ludger Lohmann, Jacques van Oortmerssen, Jon Laukvik czy David John Sanger.
W latach 1997-2000 prowadziła zajęcia z zakresu gry na organach w szkole muzycznej Estońskiego Ewangelickiego Kościoła Luterańskiego, obecnie jest wykładowcą Luterańskiego Wydziału Muzycznego Instytutu Liturgicznego oraz Szkoły Muzycznej Georga Otsa w Tallinnie.
Występowała wielokrotnie jako solistka i kameralistka w ramach Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Tallinnie, w większości estońskich świątyń, jak również w Polsce, Rosji, Niemczech i w krajach skandynawskich. Jest pomysłodawcą międzynarodowego festiwalu Lato Organowe w Juuru w centralnej Estonii, w ramach którego zrealizowała także nagranie czterech płyt CD.
Artystka jest członkiem licznych fundacji, jak również Estońskiego Stowarzyszenia Organowego, w ramach których współtworzy projekty restauracji instrumentów dawnych, a także konstruowania nowych instrumentów.
 Fot. PG
 
19 lipca (czwartek), godz. 19:15 / Bazylika św. Małgorzaty
Z ZACHOWANIEM PARYTETU
GRAZIA SALVATORI – organy (Bari / Włochy)
 
Grazia Salvatori
Ukończyła studia z zakresu kompozycji oraz gry na fortepianie, organach i klawesynie. Występowała w niemal wszystkich krajach europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Australii (w ramach Festiwalu Muzyki Barokowej w Melbourne). Jest organistką żeńskiego chóru Novum Gaudium założonego przez benedyktyńskiego zakonnika Anselmo Suscę.
Jest autorką licznych utworów organowych, kameralnych (m. in. na flet, trąbkę, obój, klawesyn, saksofon, waltornię, altówkę) oraz wokalnych. Jej utwory doczekały się nagrań na płytach CD (np. Toccata na klawesyn wyk. przez Margheritę Porfide, wyd. przez Casa Musica e Immagine, czy Vox Turturis na saksofon sopranowy i organy wyd. przez Stradivarius); jej utwory są publikowane m. in. przez wydawnictwa Neopoiesis (Palermo) czy Armelin (Padwa).
Artystka uczestniczy w badaniach nad muzyką dawną, a także w jej wykonawstwie na historycznych południowowłoskich instrumentach, aktywnie włączając się w proces ich renowacji. Jest organizatorką festiwali mających za zadanie propagowanie muzyki rejonu Pulii.
Jest wykładowcą organów i kompozycji w Konserwatorium im. Niccolo Picciniego w Bari (od 1978 na stanowisku profesora), prowadzi również regularnie kursy mistrzowskie; ostatnie odbyły się w Szwajcarii, dedykowane zaś były dawnej muzyce neapolitańskiej. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Konkursu Don Vincenzo Vitti, poświęconego kompozycji i wykonawstwu instrumentalnemu. W 2006 i 2008 wzięła udział w konferencjach na Uniwersytecie w Oldenburgu w Niemczech oraz Akademii Gniessinych w Moskwie, gdzie występowała z referatami poświęconymi współczesnej twórczości organowej.

Występowała w katedrze w Waszyngtonie oraz w Hiszpanii w ramach Igualada Festival, grając na podwójnych organach oraz w duecie na dwa klawesyny, zarówno repertuar dawny, jak i muzykę współczesną. Jej ostatnie dokonania kompozytorskie obejmują muzykę na głos ludzki i kwartet saksofonowy, na dwa klawesyny, organy na cztery ręce, oraz tańce na flet, klarnet i  fortepian.

 

Fot. PG

 


 
 

 

Wydarzenie odbywa się w ramach Świeta Małopolski
 

 

Dodaj na Wykop Dodaj na Facebook Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Śledzika
- A A A +
DrukujDrukuj
E-mailE-mail
Wróć ...
[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi
ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.